-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48255 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيات 9 تا 11 سورة تحريم، دربارة چه قومي ميباشد؟ لطفاً توضيح دهيد.

خداوند متعال در آيه 9، سوره تحريم ميفرمايد: اي پيامبر! با كفار و منافقان پيكار كن و بر آنها سخت بگير، جايگاهشان جهنم است و بد جايگاهي است.

در آية مذكور به پيامبر اكرمامر شده كه با كفار و منافقان پيكار كند و بر آنها سخت بگيرد.

مراد از جهاد با كفار و منافقان تلاش و كوشش در راستاي اصلاح امور از ناحية دو طايفة مذكور است و پيامبر اكرمميبايست با جهد و تلاش خود، از شر و فساد اين دو طايفه در مسير دعوت، جلوگيري كند.

و مانع ايجاد كردن و جلو گرفتن از ناحية كفار به اين است كه حقيقت را براي آنها بيان كرده و رسالت خويش را به ايشان برساند، اگر ايمان آوردند، پس نتيجه مطلوب ميشود و در صورت عدم آوردن ايمان با آنها جنگ نمايد. در ناحيه منافقان نيز جلو گرفتن به اين است كه از آنان دلجويي و تأليف قلوب كند تا به تدريج دلهاي آنان به سوي ايمان مايل شود و در صورت عدم تمايل در نفاق و گمراهي خويش بمانند و در نتيجه جايگاه آنان جهنم است.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 19، ص 336 ـ 337، انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم.)

بنابراين، آيه 9، سوره تحريم دربارة كافران و منافقان و دستور جهاد پيامبر اكرمبا آنان، ميباشد. چنين جهادي در مورد كفار ميتواند مسلحانه يا غيرمسلحانه باشد، ولي دربارة منافقان جهاد به معناي تأليف قلوب سرزنش و تهديد و انذار آنها است، زيرا جهاد معناي وسيع و گستردهاي دارد و هرگونه تلاش و كوشش را شامل ميشود.(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 24، ص 299، دارالكتب الاسلامية، تهران.)

سپس در آية 10 همين سوره به داستان همسران پيامبر اكرمبازگشته و براي آن كه درس عملي زندهاي به آنها بدهد به ذكر سرنوشت فشردة دو نفر از زنان بي تقوا كه در خانة دو پيامبر بزرگ خدا بودند، و سرنوشت دو زن مؤمن و ايثارگر كه يكي از آنها در خانة يكي از جباران تاريخ بود، ميپردازد و به اين ترتيب به دو تن از همسران پيامبر اكرمكه درماجراي افشاي اسرار و آزار آن حضرت دخالت داشتند، هشدار ميدهد كه گمان نكنند همسري پيامبر6 به تنهايي ميتواند مانع كيفر آنها باشد، همان طور كه رابطة همسران حضرت نوح و لوط8، به خاطر خيانت، از خاندان نبوت و وحي قطع شد و گرفتار عذاب الهي شدند.

همسر حضرت نوح و لوط8 نيز اسرار خانه آن حضرات را فاش ميكردند.

در آيه 11، سوره مذكور براي افراد با ايمان دو مثال ذكر كرده و ميفرمايد: خداوند مثلي براي مؤمنان زده: به همسر فرعون، در آن هنگام كه گفت پروردگارا! خانهاي براي من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و عمل او نجات ده، و مرا از قوم ظالم رهايي بخش.(براي آگاهي بيشتر ر.ك: الميزان، همان، ص 342ـ346.)

و در آيه دوازدهم حضرت مريمرا به پاكي ياد ميكند و از او نيز به عنوان يكي از زنان نمونه ياد ميكند.(ر.ك: تفسير نمونه، همان، ج 24، ص 298ـ306.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.